De nye registreringsafgifter L129
Regeringen har d. 18/12 fremsat et lovforslag vedrørende ændring i beregning registreringsafgifter - både metode og priser ændres. Efter en kortere høringsproces som forventes færdig omkring februar måned, vil loven træde til d. 1/6-2021 men med tilbagevirkende kraft til d. 18/12-2020.
Bil-konsulenten er klar til at håndtere de nye bilafgifter. Derfor vil alle bil vurderinger, fremover blive beregnet og afregnet efter lovforslaget L129. hvilket betyder at bil-konsulenten indestår for regningen til Motorstyrelsen for den forhøjede afgift, og får korrektionen retur på et senere tidspunkt.
Oplevelserne af priser på brugte biler.
Selv registreringsafgifterne på brugte biler varierer inden for få tusinde kroner på almindelige benzin-/dieselbiler, men de store udsving kommer til syne ved hybridbiler og elbiler, som i L129 beskrives som lav- og nulemissionsbiler.
Både lav- og nulemissionsbiler får et ekstraordinært fradrag på deres batterikapacitet, samt et ekstra bundfradrag.
- Lavemissionsbiler defineres som biler der udleder mindre end 50g. CO2-udledning
- Nulemissionsbiler er rene elbiler, med ingen CO2-udledning.
Vores største overraskelse i de nye afgiftssatser, er på hybridbiler, der tiltros for deres miljøvenlighed kan overstige grænsen på 50g. CO2-udledning. Det betyder, at de ikke længere er lavemissionsbiler, og derfor ikke får de høje fradrag, der sænker den samlede registreringsafgift.
Fra d. 18/12, skal der jf. lovforslaget L129 måles efter målenormen WLTP i stedet for tidligere NEDC. Ved måling med WLTP får man som regel et højere CO2-udledningstal end ved NEDC. Derfor er der enkelte typer hybridbiler, som går fra en NEDC-måling på under 50g., til en WLTP-måling på over 50g. Det kan have store konsekvenser for registreringsafgiften. Man skal bl.a. være opmærksomme på BMW 330e, Mercedes-Benz C350e, Volvo T8-modeller og BMW 225xe. Disse biler stiger op mod 20-30.000 kr. i registreringsafgift i forholdet til de gamle regler, og de ligger typisk med et CO2-tal efter WLTP-målenormen på omkring 52-60g.
Hvad betyder det
- El biler med en nypris op til 500.000 kr. bliver afgiftsfrie
- Nogle hybrider vil falde i afgift, andre stige, alt efter CO2-udledningen
- De fleste benzin & diesel biler vil stige marginalt, enkelte i mellem klassen vil falde
Opsummering
Enklere regler, mindre CO2 udledning til gavn for miljøet, gavner også din pengepung i form af lavere registreringsafgift. Påtænker du/i at anskaffe en el eller hybrid bil så bliver det ikke billigere end i 2021, da afgifterne på alle biler successivt vil stige, de kommende år.
Jan Bil-konsulenten